Matematikundervisningen lyfter!

En härlig känsla i kroppen av att nu är vi igång ordentligt med matematiklyftets handledning i Ängelholm. Alla grupper har haft en första träff det pyser ut positiva ord, små kommentarer – vi är så nöjda, vilka diskussioner det blev, utvecklande att få träffa andra lärare och diskutera undervisning med dem. Som handledare och matematikutvecklare blir jag både överlycklig men också livrädd. Positiv feedback i starten ger styrka och lyfter oss alla både handledare och deltagare/medverkande. Nu måste vi leva upp till förväntningarna och klara av att få en lika bra fortsättning.

IMG_0408Själv får jag nu förmånen att handleda grupper i taluppfattning och tals användning samtidigt som jag själv med kollegor genomför algebra modulen med mina egna kollegor under år 2 med matematiklyftet. Eleverna kommer att få möjlighet att utmanas i uppgifter från båda modulerna vilket blir en härlig mix att få ihop. Jag märker själv hur bra det är att upprepa arbetet och att få möjlighet att åter se på filmer och diskutera texter nu med andra kollegor i kommunen. mina tankar utmanas än en gång och det är flera delar som jag får pröva än en gång.

Matematiklyftet ger möjligheter att analysera sin undervisning med hjälp av olika verktyg. Automatiskt ser man med andra ögon på lektionerna man genomför och man påminns om viktiga delar som behöver vara i fokus. Det gäller att ha fokus på rätt sak i rätt situation under en lektion. Jag ska som lärare kunna använda mig av den kunskap jag har om såväl ämnet som didaktik och undervisnings metoder. Forskningen idag har en stor del i varje lärares vardag vilket ställer krav på möjligheter till just det vi genomför med matematiklyftet nämligen kollegial handledning och diskussioner om undervisningen. Vi höjer oss över elevnivån och ser istället på hur vi kan förändra undervisningen för att nå de mål vi önskar uppnå med respektive uppgift. Det är just detta som driver mig vidare att få möjlighet att se hur jag kan förändra för att nå ännu högre kunskapsnivåer genom att lärandet ökar.

 

Kommentera