Teamets styrka och några analysfrågor!

Ett lov är en välbehövlig paus från undervisning då nya idéer får lov att formas och ny pedagogisk litteratur hinner läsas. En möjlighet att analysera undervisningen sedan förra lovet, har vi lagt våra resurser rätt, behöver vi satsa på något speciellt undervisningsinnehåll eller ska vi fortsätta med något vi ser en framgång i?

Dessa frågor är så klart en del av vardagen, men detta året då vi har brottats med fler och längre frånvaroperioder bland oss i personalen har de fått hamna lite i skymundan. Istället har vi lagt allt fokus på att få ihop dagarna, se till att verksamheten fungerar och att eleverna är trygga.

Om eleverna mår bra, mår vi vuxna bra och vi får en trygg miljö och mår vi vuxna bra tillsammans, mår eleverna bra och vi får en trygg miljö.

Tänk så bra det är när ett arbetslag fungerar och vi är alla måna om att hjälpas åt. Tänk så bra det känns när vi ser positivt på lösningar och är lösningsfokuserade.  Jag har den fantastiska förmånen att få jobba i ett lag eller ett team som verkligen ställer upp för varandra. Olika roller förstärker gemenskapen och genom vår glädje får vi också trygga stabila elever som tar hjälp av oss alla. Som alla vet så gör barn inte som vi säger utan som vi gör. Om vi hjälps åt, om eleverna hör att vi är lösningsfokuserade då ger vi också dem en chans att lära sig att lösa situationer. Om vi skrattar ser de att vi har roligt tillsammans och det smittar över på eleverna. En kopp kaffe i ett intensivt undervisningspass, en vänlig blick, en fråga kan jag hjälpa dig – alla de där små tecknen gör att teamet fungerar. Ett team behöver varandra, ett team växer tillsammans och ett team hjälps åt med leenden. Ett team är tryggt för alla oavsett om jag är den som inte är på jobbet eller de som hjälps åt. Är jag hemma behöver jag inte tänka en tanke på hur det fungerar på jobbet, inte planera en lektion för det fixar resten av teamet – en trygghet som jag är så tacksam för! 

Tillbaka till analysen av undervisningen!

Har den fungerat?
Har vi  genomfört de delar vi tänkt i vår planering? 
Har elevernas kunskaper ökat? 
Har vi förstärkt de delar som vi har sett varit mest akuta? 
Kan vi vara nöjda?
Vi tar nya tag, startar upp nya arbetsområden, fortsätter med andra och prioriterar nya delar. Det vi gemensamt ser behöver stärkas går vi igenom på planeringar och möten. Förstärkning som kan ske i klassrummet under lektioner är ett sätt, utöver det lägger vi till tillfällen där vi boostar med moment och träning. En del träning sker före undervisningen i klassrummet andra efter allt efter behov. Vi gör det tillsammans och vi ger det vi är bäst på tillsammans. 

Ett tips om team är att lyssna på Kristin Kaspersens intervju med Janne Andersson, Sveriges förbundskapten i fotboll.

TACK till  mitt arbetslag och till en ledning som tror på oss!

 

1 svar på ”Teamets styrka och några analysfrågor!

  1. Hej Ulrika, jag älskar din sida! Jag får så många bra tips och idéer som snart nyexad lärare, kul!
    Jag tänkte höra med dig om du har färdiga matriser för formativ bedömning i kapitel 3 och 4 också för Favorit Matematik 3?
    Jag tyckte det var så smart och lätt för eleverna att själva kunna följa sin utveckling.
    OM du har och vill dela med dig ställer jag mig såå tacksam och ödmjuk.

    Må så gott och keep up the good work!
    /Emelie (Köping)

Kommentera