Algoritmer i åk 2 – en lyckad introduktion!

IMG_0108Nu har vi lärt ut och tränat strategier för hur man räknar tal i additions och subtraktionsalgoritmer med våra elever i åk 2 under några månader. Det är fascinerande att se dem träna och testa tillsammans. Alla elever är förtjusta, för de har lurat oss lärare. Vi gick ut med att det var ett görande, man behövde inte förstå utan man skulle lära sig att arbeta med lösningsstrategin som ett mönster och ett verktyg för uträkningar. Nu dyker de upp en efter en och talar om att det är ental respektive tiotal man adderar eller subtraherar och plötsligt har de förstått! Dessutom  är det ”lätt som en plätt”!

För några år sedan hade jag inte haft en tanke på att lära ut något som inte fanns förståelse för men ju mer vi har analyserat elevernas utveckling under de år de har befunnit sig på vår skola så har tanken mognat. Ju tidigare desto bättre har jag tänkt och vår speciallärare har ”hejat på”. Eleverna som jag undervisade för 3 år sedan fick lära sig algoritmer i starten av åk 3 och flera av dem anammade strategin och började använda sig enbart av denna rätt fort. Förståelse för talen hade inte alla elever då heller men tackvare algoritmerna klarade flera av dem nationella proven i matematik för åk 3 utan större problem. De hade fått en hållbar strategi för att göra uträkningar.

Att denna gången lägga introduktionen av algoritmerna redan tidigt i åk 2 har varit väldigt spännande på flera olika sätt. Eleverna har verkligen upptäckt en ny strategi tillsammans. De har skrivit upp talen själva funderat över rimliga svar laborerat sig fram med minnessiffror och växling samtidigt som de fått en förståelse för strategin/verktyget. En del har vågat sig på att testa räknande även med hundratal och klarat detta med bravur.

Det hade varit intressant att få se om eleverna redan nu i åk 2 hade fixat en del av uppgifterna på nationella proven i åk 3 vilket jag tror utifrån det som de visar idag när de tränar. Om vi bara litar på elevernas kunskaper och att de kan så kommer de att våga så mycket mer och de vinner så mycket i sin utveckling på detta.

Vi tror och vågar!

Ett svar på ”Algoritmer i åk 2 – en lyckad introduktion!

  1. Följer med glädje och intresse din blogg. Roligt att som speciallärare i matematik läsa om hur ni resonerar kring algoritmer. Har släktingar i finsk skolform där de också tidigt introducerar algoritmerna, med framgång. Jag ser alltid fram mot nästa inlägg:)
    Christina

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.