Pusselbitar som krydda från #SETT2014!

#Settlaggad (myntat av @dvdndrssn ) till max i fredags men nu börjar det hämta sig och pusselbitarna trillar på plats. Vad har jag då fått ut från mina dagar på SETT2014?

Ängelholm ligger i framkant, vi har haft flera av de mest populära föreläsarna nere hos oss redan och jag känner att jag har stora krav när jag är iväg på föreläsningar och mässor som SETT2014. Idag ska man ha höga krav på det som sprids för vi har så många bra lärare ute i landet som använder sig av ikt-verktyg i sin undervisning och/eller i dokumentationen. Jag fylldes inte av så många fler idéer till undervisningen men jag fylldes av sociala möten som gav mig så mycket mer än utbudet av föreläsningarna gjorde. Det var personliga resor i den digitala världen, nyanser av undervisningsmetoder, bedömningssätt och program/appar att använda med elever som jag nu tar med mig vidare. Små pusselbitar som jag nu kommer att utveckla min egen undervisning med och förhoppningsvis kan jag ge mina kollegor en bit av detta. Är det dessa små pusselbitar som räcker för att sätta extra krydda på min undervisning? Först tänkte jag inte så, det fanns en besvikelse hos mig. Besvikelsen minskar efterhand som intrycken lägger sig och pusselbitarna faller på plats samtidigt som jag börjar ana en ny krydda när jag tänker på min undervisning. Det kanske ändå gav mig en eftertanke på den kunskap som jag redan har och vad jag kan se till att lyfta än mer i det bagage som redan finns.
sett
De stunder vi hade av samtal i olika konstellationer under dagarna i Kista gav ytterligare kontakter i flödet på bl a twitter. Vi pratade om pedagogik, undervisning, strategier, ikt-verktyg, kopplingar mellan såväl olika skolformer som mellan olika åldrar hos barnen. Hur tar vi i skolan an den kunskap som barnen kommer att ha med sig från förskolan respektive förskoleklass idag. Högre upp på mellanstadiet, högstadiet och gymnasiet hur tar de och kopplar vidare och tar hänsyn till de olika nivåer det finns beroende hur respektive barns skolgång sett ut. Här måste vi börja kommunicera och vara tydliga med dokumentationen av arbetet.

Tänk att man vid samtal får ut så mycket mer än vid föreläsningar! Hur skulle man kunna lösa detta på SETT2015? Twitter är ett stort utvidgat kollegium och de möten vi hade var mycket givande. Träffpunkter för twittrare, facebokkgrupper, pedagogiska hörnor där olika ämnen lyfts och där man skulle kunna dyka ner för att få vara en del av diskussionen. Paneldiskussioner där olika ämnen lyfts och där olika personer med kopplingar får ge sin syn hade varit coolt.

Jag var inte på någon föreläsning om minecraft men efter att ha haft samtal med Markus Bergenord och hans kollega Linda blir jag väldigt nyfiken på det programmet. Ska verkligen ta mig tid att låta mina elever visa mig. Markus inspirerade många och jag har redan läst ett par inlägg både på Fb och på twitter där man bloggat om användbarheten som minecraft ger oss.

Hur man kan arbeta med formativ bedömning visade Frida Lindell på Sollentunas utbud av mässan. Här kommer jag att ta med mig flera olika delar som utvecklar min egen undervisning och som kommer att hjälpa mig och mina elever att synliggöra lärandet.

Mitt SETT2014 pusslades samman av alla möten och kryddades av alla de diskussioner som sker när pedagoger träffas!

Ett svar på ”Pusselbitar som krydda från #SETT2014!

  1. Pingback: Samlade blogginlägg om #SETT2014 | Rektor Lina bloggar

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.