Nytt arbetsområde – dubbelt & hälften, jämna eller udda tal, tvillingar

Så är man igång och planerar nytt arbetsområde igen. Det ska vara tydligt och enkelt för eleverna att  se sin utveckling och vi ska kunna arbeta effektivt mot målen. Det gick så himla bra med förra området så nu är jag väldigt nyfiken på hur vi ska få nästa lika tydligt. När eleverna själva kan göra sin bedömning utifrån matrisen blir det så enkelt och synligt för oss alla. De tränade dessutom efter olika nivåer och flera höjde sin lärandenivå ordentligt. Det var lycka när elever själva kunde komma och säga att idag klarade jag av det steget och peka på matrisen, även föräldrar tyckte att det var lättare att göra läxan inom området med sina barn.
Denna gången ska vi arbeta med dubbelt och hälften, jämna och udda tal och tvillingar. Dessa begrepp går in i varandra och presenteras delvis tillsammans. Vi försöker att varje vecka arbeta med alla benen på vår matematikpall för att kunna få med flera förmågor.

Imorgon ska vi diskutera och justera. Kom gärna med tips! Kritiska vänner behövs!
Nu ser första utkastet till bedömning ut så här:
Bedömning åk1 vtBedömning åk1 vt 2014(stavfelen är rättade i orginalet)

2 reaktion på “Nytt arbetsområde – dubbelt & hälften, jämna eller udda tal, tvillingar

  1. Jätteutförlig och tydlig matris. Saknar någon analys om tvillingarna som bygger på udda/jämnt – alla tvillingtal är jämna? Hur vet du det? Eller det ingår i generaliseringen? Hur tänker du att de ska kunna skriva dubbelt och hälften med mattespråk? Gånger två och delat med två med ord eller symbolen (/2).Bra att utvärderingen av lösningen finns med i problemlösningen. Skulle vilja ha något om att man ska kunna visa på flera olika lösningar för högsta nivån, men det är kanske för mycket begärt? Kanske något att komma tillbaks till i tvåan och trean? Nåväl, fantastiskt jobb är det i vilket fall!

  2. Vilken härlig känsla när det genererar förståelse till eleverna. Då har man lyckats!
    Vilken fantastisk bra och tydlig matris. Jag använder begreppet ”dubblor” om tvillingtal.

Kommentera