Matematikbiennalen 2014 – dag 1

Dagen startade med en invigning där barn och ungdomar från Umeå hade en central del. Yngre barn som sjöng och hade rytmik, dansande ungdomar varvades med tal av centrala personer. Så var den igång!

Första passet bestod av föreläsning om algebra från F – 9. Var väl egentligen inget nytt men ibland behöver man bara bli påmind om allt man har i sitt bagage så att det kan återanvändas. Uppgifter som användes på olika sätt i åk 4 resp åk 9, den biten är intressant. Hur progressionen ser ut för eleverna, hur använder vi lärare deras förkunskaper i undervisningen och lärandet.

Sedan var det dags för Storyline – en länk mellan verklighet och matematik. För några år sedan arbetade vi med ett storyline projekt i temat rymden. Ett ämnesövergripande äventyr som gav så mycket glädje och så mycket kunskap på vägen för eleverna. När det nu presenterades som ett matteprojekt med så många delar av matematiken blir man sugen att återigen ge sig i kast med detta arbetssätt. Önskvärt är dock att det ska kopplas tydligt till styrdokumenten och progressionen i lärandet ska vara synligt och bedömningsbart för varje elev. Här har vi vår utmaning som lärare att inte bara se till att få ett roligt arbetssätt utan också få in lärandets synlighet, ge eleverna möjlighet att sträva olika långt beroende på individ.

Vad är ett mönster och vad är inte ett mönster? gav en insikt på hur learning study kan fungera. Att få möjlighet som lärare att utveckla sin undervisning genom aktioner där lärandet är i fokus och du analyserar och hittar kritiska punkter i just lärandet ger oss en möjlighet till lärares lärande. Mönster i sig är ett fenomen som kräver sina strategier och flera fallgropar finns på vägen, dessa ska vi se till att vara beredda på i undervisningen så att vi förklarar för eleverna och lyfter dem vidare över dessa genom öppenhet.

John Mason och hans tasks avslutade eftermiddagen och huvudet fick jobba aktivt i logiskt tänkande utan att vi använde tal. Kommunikation och resonemang i matematik utan tal det är ljuvligt och så kul.

En dag fylld av möten, diskussioner och tankar med flera olika twänner! Att få möjlighet att mötas i verkligheten och i sammanhang av matematik som diskuteras aktivt i twitterföldet är härligt. Imorgon tar vi nya tag på återseende!

Kommentera