En happening med hjälp av producerad film om ”dubbelt och hälften” av elever från Sofielunds skolan i Sollentuna. Tack snälla! De delar med sig av sina matteupplevelser via mattesmedjan. Frida Lindell håller i undervisningen ochger eleverna tillgång till inlägg som syftar till uppvärmning inför arbetsområde, stöd för lärandet och uppgifter att jobba med på skoltid. Många uppgifter uppmuntrar till skrivande eftersom vi jobbar med ”att skriva sig till läsning” kopplat till matematik.
Efter denna härliga inledning som sporrade till kommunikativ diskussion om vad dubbelt och hälften står för, fick eleverna idag träffa grodan och paddan. Dessa figurer hjälpte oss att hålla ordning på begreppen. Grodan lättsam och alltid nöjd klarar sig på hälften av allt som kommer i hans värld. Paddan vrång, sur och aldrig nöjd vill alltid ha det dubbla av vad som finns.
Eleverna fick hjälpa grodan och paddan att hålla rätt på hur mycket de ville ha.
Tillsammans bestämde eleverna hur mycket godis som djuren hittade i de olika vattenpölar som de hoppade runt i. Efter ett tag kom vi till problematiken där det blev ett tal(udda) som när man delade det på hälften inte gick jämt upp. Eleverna fick då lösa problematiken och tillsammans komma på hur man kunde göra. De kom på att det blev ett visst antal hela och att en ”blev över”. När de pratat och kommenterat öppet kom de fort fram till at den sista delar man på hälften. Nästa steg blev att skriva det på mattespråket. Vi kom fram till att det kunde skrivas med bokstäver men på mattespråket lärde vi oss att det skrivs 1/2.
Nu fortsätter arbetet och förhoppningsvis kommer vi att även komma in på udda och jämna tal.
Vilket härligt samarbete och vilken ingång till ett nytt moment i matematiken! Det ger inspiration till eget arbete…