Inspiratörer och didktiska kontraktet!

Ett måste för välbefinnandet och utveckling är att ha inspiratörer runt omkring sig. Någon gång hamnar man i situationen då ideerna tar slut, det kräver att det finns bra diskuterare runt omkring. Twitter är fenomenalt, släng ut en halvtänkt ide och i ett nafs har du flera vänner som hjälper dig i fram genom diskussioner. Härom söndagen satt jag i bilen under 25 mil och diskuterade likhetstecknet friskt med Jane Tuominen , Johanna Stjernlöf,  och några till. Det slutade med en helt ny matematiklektion än den som fanns i mitt huvud vid starten av diskussionen och resultatet blev kanon. Närmsta kollegorna finns alltid och ställer alltid upp med rak kommunikation – Tack! Bra ideer ska höjas mindre bra skrotas innan de förstör…

Under veckorna som gått har matematiklyftet gett mig så mycket ideer och frågorna bubblar inom mig. Som handledare träffar jag ca 20 lärare som själva valt att diskutera matematik 1 gång/vecka vilket är fantastiskt kul och givande. Vi startade med att prata och notera vilka frågor vi ställde till eleverna och efter analyser tog vi oss vidare ut i frågedjungeln fullt medvetna om att vi visste vägen men målet var långt borta men en fullt synlig vision finns hos varje lärare. Genom problemlösningen och öppna frågor kom vi fram till det didaktiska kontraktet – läs Fridas skilldring innan ni fortsätter här! Vilarare!  Frida skriver klockrent om hur henens kontrakt ser ut väldigt nära mitt drömkontrakt som förra elevgruppen byggde upp under åk 1 för att sedan hålla under de 2 år som vi hade glädjen att samarbeta i deras lärande.

IMG_2040 Under #malyft på twitter når man ut till fler kollegor i vårt avlånga land och ideer mellan oss handledare och deltagare diskuteras och ger ett utökat kollegium. Här svarar och kommenterar även skolverket via bla Anders Palm och NCM har flitigt deltagit via Anette Jahnke. Våra tankar når direkt kärnan av lyftet och det blir diksussioner även på skolverket om verkligheten ute på skolorna, Tack!

Mitt didaktiska kontrakt just nu är i den absoluta uppbyggnadsfasen långt ifrån ett färdigt kontrakt som jag vill ha det. Då är tanken nära till hands att undra över sin förmåga, tur är att man har 22 års erfarenhet i bagaget. När jag ser tillbaka på förra läsåret vet jag att det didkatiska  kontraktet var superbt, det satt som en smäck vi diskuterade hjälptes åt med lösningar en öppen hjärtlig kommunikativ didaktik. Idag har eleverna gått vidare till nya lärare och nya kontrakt ska skapas, men i sitt bagage har de ett fungerande sätt. Respekten och hänsynen mot varandra var stor och alla sorters lösningar både bra och de som varit sämre diskuterades i ett öppet klimat – det är då vi kommer vidare när sämre lösningar ska förstås och förklaringar till andra strategier mer hållbara ska ges. Det är med en styrka jag och mina kollegor imorgon sätter oss för att i arbetslaget nå närmreIMG_2048 det didaktiska kontrakt vi vill uppnå. Under förra veckan lossnade flera delar och vi är på god väg numera att få till ett klassrumsklimat som gör kontraktet möjligt. För att kunna bygga upp detta har klassrummet ommöblerats så att vi kan vara i lärandet så länge som var och en orkar. Imorgon ska det pratas tal från 6-9 och vi ska tillsammans utforska dessa gärna med likhetstecken och inte lika med som ledande begrepp.

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.