Matematiken fortsätter med fokus talet 5

Veckorna springer iväg så här i starten och det är mycket som kretsar runt rent gruppdynamiska övningar.

IMG_2031Vi har nu introducerat talet 5 och delat upp, sett på symboler och byggt femfigurer av multiliknklossar. En del tog sig an arbetet att testa på att skriva femmor och det blev snygga femmor i rutor. Dett agår väl helt emot Att skriva sig till läsning tankarna men jag tror på att vi måste se till vem vi har framför oss och om de redan har skrivit i  flera år kan inte vi helt plötsligt förbjuda detta. Då skulle vi påbörjat IMG_2032tankarna redan i starten av deras skrivande. Detektivarbetet då det skulle hittas så många möjliga figurer som möjligt var spännande. En del hann sedan med att ”döpa ” sina figurer utifrån deras utseende.

 

 

IMG_2035

Som krydda i matten fick eleverna via matematiklyftet uppgiften att de skulle göra en problemlösningsuppgift . De skulle berätta genom att rita och skriva hur många djur som det fanns i en djurpark där man såg 18 ben. Många härliga lösningar  blev det! Allt ifrån bara fåglar till att det fanns tigarar och lejon och någon fågel. En del målade vackra bilder och lade ner mycket tid på själva ritandet andra ”slarv”ritade bara och hade mer fokus på själva problemet. Efteråt blev det intressanta diskussioner i handledningensgrupperna om just detta fenomen att ritandet tog överhanden och att eleverna saknade strategier för lösningarna. Nu måste vi lära ut strategier diskutera hur man tar sig an problem och tillsammans påvisa lösningar som är hållbara.

Mattetankar…

 

 

2 reaktion på “Matematiken fortsätter med fokus talet 5

  1. Tänkte det varit tyst ett tag på din blogg. Jag följer ju, men det har inte uppdaterats. Men så gick jag in för att kolla och det har ju visst hänt saker!

    Du går absolut inte emot Att skriva sig till läsning för att du låter eleverna skriva med penna. Vinsten är att fokusera undervisningen på annat anser jag, att låta dem lära sig att läsa och skriva eller få exempelvis en grundläggande taluppfattning först. Att skriva snygga bokstäver eller siffror är inte det viktigaste.

    För det är väl så det är, att vi inte vill få ett nytt skolbarn att tro att matematik är att skriva snygga femmor som för det barnet känns helt omöjligt att göra. Eller att du måste kunna skriva läsliga bokstäver i rätt riktning för att kunna kommunicera i skrift eller för att kunna läsa. För det stämmer ju inte!

    För oss är Att skriva sig till läsning Stl/Ma som vi kallar det i Sollentuna också väldigt mycket ”synligt lärande”. Att få dela med sig till andra av det man gör och att ha verkliga mottagare som kan återkoppla. Och att få inspireras och lära sig av sina kompisar. Sharing is caring även här. Det är viktigt!

    Självklart ska barnet som vill skriva med penna och vill lära sig att göra prydliga femmor för hand även få göra det.

    /Frida

Kommentera