Förstelärare – känsligt ordval och känslig tjänst!

För några dagar sedan fick jag tillsammans med ett antal lärare i Ängelholms kommun klartecken för de nya tjänsterna som ”Förstelärare”. Inombords en glädje och på något sätt en bekräftelse för det arbete som jag och flera med mig bedrivit länge. Skolutveckling med fokus på utveckling av undervisningen i klassrummet gentemot de lagar och styrdokument som styr verksamheten och en koppling till aktuell forskning. Precis det som jag brinner för och det som gör att jag ibland kan bli sittande i timmar med jobbet på kvällarna för att jag bara måste få göra klart eller bara fortsätta lite till, det som gör att familjen vissa dagar kommer i andra hand eller att jag ibland strider för mina söners skolgång mer än vad jag borde. Jag trivs så bra med mitt yrke, det är ju aldrig lika utan utvecklas hela tiden. Däremot finns en skrämmande känsla och rädsla av att nu kunna hamna i situationer där man använder ”Förstelärartjänsten” som ett tillhygge, en avundsjuka eller ett missunnande från omgivningen. Alltså har jag idag accepterat tjänsten trots att det just idag finns mer oro för omgivningens syn på den än den verkliga glädjen som jag vill känna för att det är en bekräftelse på att jag gör något bra, Jante i egen hög person.

Hur ska detta nu tas emot av kollegor? Bara namnet på tjänsten sticker i ögonen på både mig själv och andra, önskar att de snarast döper om detta till något annat. Skolan är som verksamhet full av lärare som borde få denna tjänst, den borde vara kopplad till hur man arbetar och hur man utvecklar sin egen och undervisningen på skolan. Tyvärr har vårt yrke idag inte den status som det hade mått bra av vilket gör att det är svårt för oss att få det minsta lilla mer och bara tanken på att det skulle kunna finnas massor av ”Förstelärare” ute i skolorna skrämmer nog flera. Även inom vår yrkeskår finns det röster som inte tycker att någon ska ha mer lön än någon annan för vi gör ju samma jobb. Ja vi gör samma jobb. Blir resultatet för den skull lika för alla elever? Nej, inte det minsta vi kan nog alla skriva under på att det har stor betydelse för eleven vem som är lärare och hur denna/denne stöttar barnet. Vi har sedan lång tid tillbaka ett lönesystem där man vill öka skillanden mellan lärarnas löner. Detta har Lärarförbundet och Lärarnas Riksförbund våra fackförbund tillsammans stridit för, allt för att försöka att få en högre lön för oss lärare. Det är allmänt känt att vi är en av de yrken som har kommit efter i löneutvecklingen. I min värld är ”Förstelärartjänsterna” ett steg mot en ökad löneutveckling för att komma ikapp, såväl som en chans att öka statusen för yrket. En möjlighet för oss alla att återta den professionalitet och status som vi inom lärarkåren besitter.

Vad ska då en ”Förstelärare” göra, hur ska tjänsten se ut? Enligt de direktiv som vi i Ängelholms kommun har fått så kommer det att handla om:

Förstelärare uppdrag 130614

Härom dagen blev jag uppringd av en trevlig reporter från vår dagstidning Helsingborgs Dagblad, hon önskade en träff med oss för att skriva en artikel om ”Förstelärartjänsterna” i Ängelholms kommun. Jag och min kollega Jessica träffade reportern och en fotograf(vad nu det skulle vara bra för med tanke på resultatet, han kunde iofs inte hjälpa att det blev som det blev)igår efter lunch för en pratstund. Givetvis vinklar reportrarna allt som de vill och det blir som de vill, trots allt kom delar av det fram som vi sade under intervjun, att sedna rubriken var lite sådär kan man ju tvista om, det är inte 100% klart vad vi ska göra men det är ju inte heller oklart.

http://hd.se/angelholm/2013/07/03/fragetecken-infor-forstelararnas/

Jag vill tacka alla som hört av sig, genom olika socialamedier(FB & twitter) eller via direktkontakt, som är glada för att jag fått tjänsten det är skönt att veta att man har stöd. TACK!

En reaktion på “Förstelärare – känsligt ordval och känslig tjänst!

  1. Pingback: Tack för stöd och jag mår BRA! | Mattefröken

Kommentera