Tema idé!

Fick en tanke idag! En idé som växt sig allt starkare under det att jag läst om en hel del litteratur under våren som gått. Jag tror att idéer kommer smygande när kunskaperna har lagt sig tillrätta. Ska väl tillägga att detta är en idé som ännu inte är förankrad i arbetslaget eller hos kollegor som eventuellt skulle kunna dras in i temat. Men det är en tanke som känns bra och det räcker väl.         

När höstterminen börjar ska våra elever ut och fotografera former. Detta får bli grunden för ett längre temaarbete där de digitala verktygen ska vara i centrum. Parvis lägger våra knattar upp bildspel med sina former i bloggen, som vi startar med hjälp av webbstjärnan. Tänker att det kan bli många vackra bilder på former som vi har runt omkring oss. När de känner sig klara väljer paren ut en bild som de sedan avbildar/bygger med hjälp av något av de geometriska material som vi har.  Jag tänker också att vi här kan mäta figuren på något sätt som de själva kan komma fram till. Formen kanske har en area eller en omkrets eller en viss volym eller kanske en vikt- det kan bli hur spännande som helst. Nytt foto tas på modellen som de avbildat/byggt och en beskrivning hur de gått tillväga, där de får med de mått de fått fram, läggs till detta och in i bildspelet tillsammans med den bild de utgick ifrån.  När de har gjort detta en gång får de gärna göra det en gång till med en annan bild för att prova sina vingar på något annat. Tänk om man kan avsluta med att göra en egen lekställning med hjälp av former som klassen använt sig av. Då får man göra en ritning fundera över storlek på saker i verkligheten och på ritningen. Bygga en modell av sin ritning. Det kan bli hur stort eller litet som helst.

Arbetsområdet skulle kunna omfatta alla ämnen och alla de klasser på skolan som fr o m ht kommer att arbeta med 1:1. Följande delar skulle man kunna få med:

  • tävling om vilket som var bästa bild/form, roligast, konstigast…många priser kan det bli. Då kan vi få med statistik och diagram på fördelningar mm.
  • om allt läggs på bloggen kan vi få feedback utifrån kanske ha en röstning…
  • eng-ord till våra bilder
  • musik som passar till bildspelet
  • färger mönster..
  • No – friktion på rutschkana eller lutning på klätternät, mm
  • skriva dikt till sin  konstruktion
  • skriva beskrivning och göra en modell
  • skriva brev/mail till någon och se om man kan få hjälp till att konstruera en verklig lekställning
  • genom drama och idrott uppleva hur former fungerar och känns
  • samarbete mellan flera par i olika årskurser, feedback grupper som lär varandra genom frågor och undringar

Detta kan bli något riktigt bra ska bara få med mig hela arbetslaget, vi hade definitiv använt oss av alla förmågorna och utvecklat dem på ett intressant sätt.

0 svar på ”Tema idé!

  1. Pingback: Barnen tillbaka i skolan, aktivitet i varje hörn! | Mattefröken

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.